La companyia Mercadona ha incrementat l’any 2023 les seves vendes consolidades un 15%, fins als 35.527 milions d’euros. D’aquest total, 34.124 milions corresponen al negoci d’Espanya i els 1.403 restants al de Portugal.
En el passat exercici, Mercadona ha començat a recollir els fruits de la seva decisió estratègica, d’invertir en el llarg termini per a assegurar el benefici dels 5 components (“El Cap” –client-, El Treballador, El Proveïdor, La Societat i El Capital); factor clau sobre el qual s’assenten les bases de la Mercadona del futur.
Una inversió rècord de 10.000 milions d’euros en set anys
Aquest esforç inversor ha aconseguit en aquests set anys una xifra rècord de 10.000 milions d’euros, després d’invertir 1.062 milions en 2023. Al llarg d’aquests anys la companyia ha dut a terme la reforma i renovació d’un total de 1.364 dels seus supermercats amb el seu Nou Model de Botiga Eficient.
També l’any 2016 es va començar el procés d’internacionalització de la companyia amb l’anunci de la seva entrada a Portugal; a la posada en marxa del Projecte Online, rendible i productiu; a la remodelació i optimització dels seus blocs logístics; a la construcció de les noves oficines, i a la transformació digital de la companyia.
Més clients, més compra mitjana i més quota
Els projectes duts a terme són la causa de l’eficiència, productivitat i rendibilitat del Mercadona d’avui, causa dels excel·lents resultats obtinguts en 2023, com demostren les xifres aconseguides: l’increment de clients, amb 2.400 tiquets de botiga al dia, més de 200 respecte a l’any passat, i la seva quota de mercat en euros de 27,6%, 0,6 punts més.
Més de 104.000 persones compromeses amb l’eficiència productiva i la gestióA la seva contribució per la creació d’ocupació estable i de qualitat, en el 2023 Mercadona ha generat 5.000 nous llocs de treball, 3.200 a Espanya i 1.800 a Portugal, obtenint la significativa xifra de 104.000 treballadores i treballadors. Igualment, amb l’objectiu de garantir el poder adquisitiu de la seva plantilla, la companyia va aprovar una pujada salarial concorde a l’IPC, a més de la prima per objectius que va lligada als beneficis de la companyia i al fet que el treballador hagi aconseguit les metes i els objectius pactats a principi d’any amb el seu superior. I com a mesura excepcional, una mitja prima més per la millora de l’eficiència productiva i de la gestió, la qual cosa s’ha traduït a compartir amb els treballadors via prevals un total de 600 milions d’euros, un 50% més que en l’exercici anterior.
Un 43% més d’Impost sobre Beneficis
Mercadona també ha realitzat una contribució tributària històrica un any més a les arques públiques d’Espanya i Portugal de 2.604 milions d’euros, un 15% més. Detalladament, destaca la partida de l’IVA, que ha crescut fins als 487 milions d’euros, un 17% més; la de l’Impost sobre les Rendes Físiques dels treballadors, de 495 milions d’euros, un 12% més; i la de l’Impost sobre Beneficis, amb un tipus efectiu de 23,3%, que ha estat de 342 milions d’euros, un 43% més que el passat exercici.
Tot això s’ha traduït en un benefici net de 1.009 milions d’euros, un 40% més que el 2022, dels quals, 100 milions d’euros són fruit de l’excel·lent gestió duta a terme en la seva tresoreria.
Invertir 5.000 milions en els pròxims cinc anys per a maximitzar el seu impacte social i econòmic
Amb una política pionera de reinvertir els beneficis per a continuar enfortint els recursos propis de la companyia, Mercadona ha decidit invertir 5.000 milions en els pròxims cinc anys, 1.100 milions en 2024, per a continuar maximitzant el seu impacte social i econòmic a Espanya i Portugal, per a la qual també es recolzarà en el seu principal actiu, els treballadors, la plantilla dels quals té previst ampliar en 1.000 persones.