Bons Menorca

Parlam amb Dolfo Vilafranca, president del Consell: “El resultat de la moció de censura a Ciutadella serà un govern pitjor i més inoperatiu”

 

C.M / Ciutadella – El president del Consell passa balanç al primer any de govern al Consell de Menorca, amb la satisfacció de la feina feta i d’haver aconseguit redreçarla relació amb Vox, malmesa després del cessament de Maite Medrano.

Quin balanç féu d’aquest primer any de govern al Consell de Menorca?
Ha estat un any difícil i de molta feina perquè hi havia determinats temes que requerien molta feina, com el de la ITV. Com ja sabeu, hi havia tota la plantilla en vaga, molts retards en les inspeccions i molts problemes que costaven molt de reconduir. També teníem totes les línies de transport públic caducades, la carretera en obres, amb les línies grogues pintades damunt l’asfalt però sense cap tipus de projecte… Van haver de redactar el projecte de bell nou i ja el tenim aprovat. En tot aquest temps també hem pogut enllestir un esborrany del Pla Insular de Transports, que inclourà, no tan sols la millora de freqüències sinó també més línies noves, com la demandada connexió directa entre Ciutadella i l’aeroport de Menorca. També incloem el Bus Nit. Entrarà dins les línies regulars i, per tant, no caldrà fer-ne una licitació externa.

Quan podria ser una realitat la línia directa amb l’aeroport?
Vull ser realista. El que vam trobar en el departament de Mobilitat era un solar. No vam trobar res, absolutament, fet. Vam haver de comenzar tot des de zero. Ara estem preparant les bases per licitar el concurs, però us puc assegurar que el 2025 no estarà aclarit. La previsió és que puguem tenir adjudicades les línies dins el 2026, però, evidentment, es tracta només d’una estimació. Depèn de molts factors, com la marxa del concurs, els recursos que es puguin presentar les empreses, etc.

Un dels projectes més esperats per la població de Ciutadella és el de l’estació d’autobusos. S’ha fet algun avanç?
L’estació d’autobusos de Ciutadella és un tema prioritari per a nosaltres. El fet que el solar estigui ja excavat i sigui municipal ens permetrà poder fer aparcaments a la part de baix. Serà més aviat un intercanviador que una estació pròpiament dita. La idea és que la gent pugui aparcar-hi el seu cotxe i agafar l’autobús. Per tant, donarem dues solucions: ampliarem els aparcaments, perquè la gent no empri el cotxe ni estacioni el seu vehicle dins el municipi, i tindrem una estació d’autobusos per a donar serveis de transport públic als ciutadans. Vam demanar un estudi topogràfic a l’Ajuntament de Ciutadella, que ens ha lliurat fa tot just un parell de setmanes. Prèviament, ja havíem encarregat la redacció de l’avantprojecte, que serà bastant complert. La idea és que pugui quedar enllestit després de l’estiu. La fase següent serà licitar el projecte definitiu, i després executar l’obra. L’objectiu que tenim és que abans que acabi aquest mandat les obres estiguin en marxa.

“L’objectiu que tenim és que abans que acabi aquest mandat les obres de la nova estació d’autobusos estiguin en marxa”

Quan heu comparegut públicament, fa només uns dies, per fer balanç del primer any de govern al Consell heu subratllat que la vostra voluntat, per damunt de tot, és limitar i regular…
Ens hem trobat amb la responsabilitat de gestionar l’ordenació del territori, amb un PTI aprovat a cinc dies de les eleccions, i amb moltes mancances. La primera és que no hi havia, tot i estar-hi obligats, un estudi de capacitat de càrrega.

El tindreu prest enllestit?
Està pràcticament acabat. Quan ja l’havíem encarregat vam demanar afegir quelcom més: que existissin les eines per a poder regular el lloguer vacacional. Això, el que va fer és retardar una mica més l’elaboració de l’estudi, que es troba actualment en fase de conclusions. El tindrem segurament dins el mes de juliol, però volem tenir el mes d’agost i part del setembre per a estudiar-lo i veure el seu encaix dins el PTI. I, sobretot, com articulam la limitació del lloguer turístic.

Quines són les eines que ho permetran?
Cada zona turística tindrà uns indicadors, i aquests indicadors seran els que ens serviran per a posar els límits. Sempre vam dir que faríem aquesta feina amb dades objectives, no en base a sensacions. La lluita contra el lloguer turístic il·legal és una  de les nostres prioritats. En primer lloc, perquè incideix negativament en l’oferta turística legal, i, en segon lloc, perquè perjudica l’oferta residencial. Finalment, també per una qüestió de qualitat. I en el cas de l’oferta il·legal, aquesta qualitat no està garantida. Hem contractat un programa nou, hem afegit dos inspectors més i hem arribat a acords amb Policia Local, Policia Nacional i Guàrdia Civil per a incrementar les feines d’inspecció. A més, vam obrir un sistema de denúncies i vam fer pública la llicència.

Aquestes mesures, s’han mostrat, de moment, efectives?
La implantació d’aquestes mesures, com ha passat en el cas de la ITV, no és automàtica, però veiem que estan funcionant i que tenen un efecte dissuasori important.

Quin anàlisi en féu de l’acció duta a terme aquest any en matèria cultural?
Hem fet avenços importants. La gratuïtat de l’educació 0-3 és una fita importantíssima. Vam posar un milió i mig d’euros per a la pista d’atletisme de Maó i estem redactant el projecte per a la pista d’atletisme de Ciutadella. Aquesta setmana hem signat el conveni de cessió dels terrenys amb l’Ajuntament de Ciutadella. Al ple del Consell, hem aprovat una primera bossa de doblers per a la climatització de les escoletes. La declaració de la Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial de la Humanitat també ha estat important.

Un dels temes que han dut més polèmica és el de la recollida porta a porta…
Al departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació ens vam trobar un contracte porta a porta amb moltes dificultats. No ha estat gens senzill per a nosaltres corregir i reorientar mesures que eren en alguns casos molt precipitades.

Moció de censura a Ciutadella: “Vull pensar que hi haurà algun regidor de l’esquerra que compartirà les nostres reflexions i que si té el coratge i la dignitat adequats, votarà en conseqüència”

L’Ajuntament de Ciutadella ja va anunciar que seria el darrer municipi a aplicar el porta a porta. Preveieu que sigui així?
De moment, està previst que Ciutadella sigui el darrer municipi de Menorca a aplicar aquest sistema de recollida. Ciutadella té més urbanitzacions, i això s’ha de tenir en compte perquè les urbanitzacions ens donen més problemes. La cara positiva de tot plegat és que allà on estem aplicant el sistema de recollida porta a porta hem passat de reciclar un 20% a reciclar-ne un 80% i en algunes zones fins i tot més, i això es veu que la gent no ho veu, però és una mesura ambiental importantíssima. Sense sortir del tema del medi ambient, vam trobar un Pla d’Aigua sense finançament. Recentment hem pogut anunciar que Menorca rebrà 9 milions d’euros a través de l’Impost de Turisme Sostenible per a inversions relacionades amb el cicle de l’aigua. Concretament, el Govern va anunciar que faria inversions importants en la dessalinitzadora de Ciutadella, el que és fonamental i més encara ara, que tenim el problema dels pous. La dessalinitzadora garanteix el subministrament d’aigua. Una altra cosa que hem fet dins aquest departament és dur a terme diferents projectes de restauració i millora del Camí de Cavalls. Per exemple, vam treure una línia per aquells propietaris que es veuen afectats pel pas del camí.

En matèria de benestar social, són molts els fronts oberts…
Tenim molts reptes, com la residència que es construeix als quarters de Santiago. En línies generals, però,  hem fet un nou punt d’atenció directa, amb la idea de fer una finestreta única de serveis socials. També estem reestructurant els espais dels menors tutelats pel Consell de Menorca. Abans, els menors, tant si es tractava d’un fillet d’un any com un de disset, convivien en un mateix espai. Ara, estem separant els menors més petits dels més grossos per a poder tenir una educació més diferenciada. Per altra banda, hem incrementat les ajudes per a les persones majors de 65 anys, les dones i les persones amb discapacitats, i hem creat un centre de crisi obert les 24 hores per a les dones víctimes de violència de gènere. La nostra idea, també, és que un cop entri en funcionament la nova residència que es fa als quarters de Santiago, reestructurem la residència de gent gran que tenim a Maó.

“Estem cercant arrodonir la feina que hem fet en matèria de connexions aèrioes amb un vol amb al sud d’Espanya, probablement Màlaga o Sevilla. El sud té l’avantatge que combina molt bé amb els vols que arriben dels Estats Units”

Una de les principals preocupacions del Consell són les connexions aèries…
En aquest terreny, hem millorat la connectivitat de Menorca, hem recuperat el vol amb Londres durant l’hivern, hem aconseguit que es mantingui la connexió directa amb París i hem aconseguit el vol amb Saragossa durant l’hivern. Aquesta és una fita històrica: des d’ara, Menorca estarà connectada amb Palma, amb Barcelona, amb Madrid, amb Bilbao i amb Saragossa, a més d’estar-ho també amb París i Londres. A més, estem cercant arrodonir aquesta activitat amb un vol amb al sud d’Espanya, probablement Màlaga o Sevilla. No és gens fàcil, això. El sud d’Espanya té l’avantatge que combina molt bé amb els vols que arriben dels Estats Units. En matèria de fons europeus, tenim el projecte d’Illa Plana ja fet. Estem esperant la llicència per a poder licitar l’obra.

Ciutadella, com altres municipis de Menorca, té un problema important amb els nuclis d’hortals i·legals. A l’ultim ple, heu aconseguit el suport de Vox per a permetre legalitzar en sis mesos les construccions que es van aixecar sense permís…
Sí, i vull deixar una cosa clara: a diferència del que passa en alguns municipis de Mallorca, les construccions legalitzades en sòl rústic no es podran llogar turísticament. Això és així de contundent. És interessant que quedin clares algunes coses. Només es podran legalitzar aquelles construccions en les quals la infracció hagi prescrit i que no tenguin cap ordre d’esbucament; és a dir, aquelles on l’Administració no pot actuar.

“Les construccions legalitzades en sòl rústic no es podran llogar turísticament. És una de les coses que convé deixar clares”

S’ha dit que en podran treure profit unes 3.000 construccions en tota l’illa. És exacte, aquesta dada?
No sé exactaments quantes són, però el que puc dir és que els propietaris de les edificacions que compleixin aquests requisits podran iniciar un expedient de legalització. Per a fer-ho, caldrà presentar un projecte, pagar uns imports a l’Ajuntament i posar en marxa une mesures ambientals que seran importants per a Menorca, perquè majoritàriament aquestes finques, si estan habitades, tenen pous negres sense cap tipus de control.

La pregunta és: el propietari d’una edificació que es trobi en aquesta situació, quin al·licient pot tenir per a gastar-se uns diners i regularitzar la seva situació?
El primer, complir amb la legalitat. El segon, posar les coses en ordre a l’hora de transmetre l’habitatge i deixar-lo als fills. La legalitat sempre ha de ser un premi.

Com ha estat la relació amb l’Ajuntament de Ciutadella?
En general, hem tingut bona sintonia amb tots els ajuntaments. Sí que és ver que amb l’equip de govern de Ciutadella i amb la seva batlessa, Juana Mari Pons, tenim idees compartides en benefici dels ciutadellencs. Hi havia les ganes de millorar la Ciutadella que ens hem trobat. Hem dit sempre que Ciutadella té un dèficit d’inversions important. Maó, pel fet d’aplegar més serveis administratius, sempre ha rebut més inversions de la resta d’administracions públiques i Ciutadella s’ha quedat sempre més despenjada. El que hem volgut, per tant, és compensar aquesta situació i igualar Ciutadella amb Maó en qüestió d’infraestructures.  Aquest dèficit l’hem vist, per exemple, en les urbanitzacions. En aquest sentit, ja tenim convenis de finançament signats per a poder millorar l’aspecte d’alguns nuclis. Però si em deixau, vull ressaltar, a banda d’aquesta qüestió de les urbanitzacions, la de les carreteres. La carretera principal ha estat reformada recentment, però les carreteres secundàries també tenen un marge de millora. L’Ajuntament de Ciutadella ha fet ara la reforma de la lluminària de la carretera de Cala en Blanes. També és important que des del Consell podem ajudar els ajuntaments a asfaltar els camins secundaris. Tenir els carrers nets, asfaltats i aclarits per a nosaltres és molt important.

“Maó, pel fet d’aplegar més serveis administratius, sempre ha rebut més inversions. El que hem volgut, per tant, és compensar el dèficit històric d’inversions que ha patit Ciutadella”

Com valorau la vostra relació actual amb Vox?
La prova l’hem tinguda a l’últim ple. Crec que hem aconseguit -i aquest ha estat el sistema de funcionament que hem intentat aplicar des del Consell insular- deixar de banda la política i centrar-nos en quines necessitats tenen els menorquins i com les podem atendre. La nostra idea ha estat, insistesc, deixar la política, que no aporta valor, de banda.  Aquesta ha estat la nostra premisa i el modus operandi que hem mantingut darrerament amb Vox i que està funcionant. Això, és clar, hem intentat fer-ho amb tothom, el que passa és que l’esquerra està pujada dalt la muntanya i intenta bloquejar qualsevol actuació nostra, amb independència de la mesura que volguem aplicar. Ens hem trobat coses tan absurdes com que l’esquerra ens ha votat en contra d’una modificació pressupostària que anava a donar cobertura a les seves pròpies accions quan governava. És a dir, volem pagar, amb independència que hi estiguem d’acord del tot o no, el que vosaltres vau fer, i resulta que ens votau en contra de la modificació pressupostària que aprovam perquè es pugui dur a terme. És absurd del tot.

Aquestes coses no us han de sorprendre, en el món de la política…
No, però el que demanam és fer una passa més. Si els polítics estem mal valorats perquè ens dedicam a coses que no interessen a ningú, és que fem les coses malament. Nosaltres, a l’equip de govern, això ho hem entès, i hem decidit deixar la política, sobretot la nacional, de banda. Amb Vox hem fet tot just això.

“La nostra idea ha estat deixar la política, sobretot la nacional, de banda, que no aporta valor, i centrar-nos en resoldre els problemes dels menorquins.  Aquest ha estat el modus operandi que hem mantingut darrerament amb Vox i que està funcionant”

Si n’haguéssiu d’escollir només tres o quatre, quins projectes us agradaria veure realitzats al final d’aquesta legislatura?
Sens dubte, acabar la reforma de la carretera general, tenir un transport públic de qualitat i crear un ecosistema que pugui afavorir les empreses de Menorca, i això vol dir afavorir la simplificació administrativa i aprovar ajudes que vagin directament a aquelles persones que les necessiten. Si fem això, crec que ens podríem anar a ca nostra tranquils.

Què n’opinau de la moció de censura a l’Ajuntament de Ciutadella?
El nou equip de govern ha posat en marxa un canvi important per a Ciutadella, quant a feina, dedicació i a posar davant de tot els interessos dels ciutadellencs. Crec que una moció de censura no es pot fer per motius aritmètics, sinó que ha de estar ben motivada. No hi ha un fet greu que hagi servit de motor per a posar-la en marxa. Per tant, és una moció de censura totalment injustificada. Si a tot això, afegeixes el fet que PSOE i PSM es reparteixen la batlia un any i mig cadascun i que bona part d’aquest any i mig serà temps perdut, el resultat serà un govern molt pitjor i molt més inoperatiu del que teníem fins ara. Crec que cal tornar a les necessitats dels menorquins i deixar de banda una manera de fer política que no aporta valor. Això, també ho ha entès perfectament l’Ajuntament de Ciutadella, i és una idea que compartim. Vull pensar que hi haurà algun regidor de l’esquerra que compartirà aquestes reflexions i que si té el coratge i la dignitat adequats, votarà en conseqüència.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.