Finca es Rafal, Mallorca

Embarcacions de lloguer sense titulació: l’aplicació d’una normativa

Miriam Triay / Ciutadella – Segurament, si no tots, la majoria de residents, mariners o no, hem sentit en els darrers anys alguna queixa o alguna notícia que involucra a les embarcacions de lloguer sense titulació. Aquelles que, amb una potència màxima d’11,26 quilovats i fins a 5 metres d’eslora, poden navegar per les aigües menorquines sense necessitat de tenir cap coneixement marítim. Històries com barquetes que han travessat al mig del camí del vaixell Balearia, entorpint-li el pas, o d’hèlices que han estat a punt de fer matx. Evidentment, el món del mar és perillós per a tothom; amb títol o sense, qualsevol pot equivocar-se, però quan no es tenen els coneixements bàsics, la probabilitat augmenta.

És per açò, i perquè cada vegada eren més les empreses que se sumaven a aquesta nova oferta, que a finals del passat mes de juny, sorgí una nova normativa marítima destinada a aquest tipus d’embarcacions. Concretament, apareix al BOIB n86, del 27 de juny de 2024. Secció III. Altres disposicions i actes administratius. Administració general de l’estat. Capitania marítima de Palma de Mallorca.

En aquesta, pel que hem pogut saber a través d’ASMEN (Associació Menorquina d’Empreses Nàutiques), i del BOIB mencionat -ja que ni Capitania Marítima de Maó, ni Ports Ciutadella ens han volgut oferir més informació al respecte-, apareixen, per primera vegada, un conjunt de regles a seguir, que limiten el que poden fer les barques de lloguer sense titulació.

PER A LA ‘SEGURETAT MARÍTIMA’
Segons es diu al mateix BOIB, com a justificació, “aquesta resolució persegueix vetllar per la seguretat marítima i prevenció de la contaminació del mitjà marítim quan es lloguen embarcacions amb motor per les quals no es precisa títol per al seu govern, modalitat de lloguer que provoca que usuaris no habituats a navegar cometin una activitat de la qual desconeixen els seus riscos”.

Una resolució que, pel que ens explica María García, portaveu d’ASMEN, “ja venia demandada des del mateix sector empresarial, que veia imprescindible que hi hagués certa ordenació; però que ha aparegut en un moment bastant inoportú. Tractant-se d’un mes en què la temporada ja ha començat, els empresaris ja tenen reserves emparaulades, i la inversió ja està feta cap a un sentit”. Així, encara que es va començar a parlar d’aquesta nova ordenança des de la primavera del 2023, no ha sigut fins a finals de juny de 2024 que ha sorgit la normativa, com comentàvem. Açò és l’única pega, llavors, que els empresaris nàutics, associats d’ASMEN, hi posen. Que no els han donat un temps de marge per preparar-se i modificar el necessari.

LES NORMES A COMPLIR
Entre les noves normes, d’aplicació immediata, a partir del dia següent a la publicació del BOIB, trobam:

  • No està permès viatjar si el vent és superior a F4, les ones superen 1 metre d’altura, o la visibilitat és menor a 6 milles, ni allunyar-se més d’1 milla mar endins. La navegació serà en horari diürn.
  • La distància màxima de navegació no superarà les 5 milles des del lloc de sortida de l’embarcació. En aquest sentit, i en el cas de les embarcacions que surtin de Ciutadella, la navegació podrà ser fins a Cap d’Artrutx, en el cas del sud, i fins a Punta Nati, en el cas del nord. Impedint que aquests clients puguin accedir a platges tan demandades com Son Saura o Macarella.
  • En la zona de servei dels ports de les illes de Mallorca i Menorca: Palma, Alcúdia, Maó i Ciutadella, la navegació de les embarcacions es realitzarà acompanyada d’una embarcació del llogater, en disposició d’escolta o remolc. Per tant, les barques de lloguer sense títol han d’anar remolcades fins a l’entrada del port.
  • Les embarcacions es mantindran, durant la seva navegació, apartats un mínim de 50 metres respecte d’altres bucs, embarcacions i artefactes que es trobin fondejats o amarrats. A menys que es pretengui fondejar o amarrar, en aquest cas, es mantindrà una distància de seguretat suficient i s’adoptaran les mesures necessàries per evitar col·lisionar o varar durant el fondeig o amarrament.
  • Si no és per qüestions de seguretat marítima, no es permetrà navegar a aquestes embarcacions a una velocitat superior a 7 nusos.
  • Les embarcacions disposaran de mitjans per la seva localització i seguiment per les persones físiques o jurídiques que les arrendin.
  • Les embarcacions duran adherides al casc les normes bàsiques de seguretat degudament plastificades i en un idioma comprensible pels usuaris.
  • Les persones físiques o jurídiques que arrendin aquest tipus d’embarcacions disposaran d’una embarcació d’assistència per a intervenir de forma immediata en la zona de navegació de les embarcacions arrendades. Aquesta embarcació d’assistència podrà assistir fins a un màxim de 10 embarcacions amb independència de l’empresa titular de l’activitat.
  • Els arrendadors hauran de deixar constància, en el contracte d’arrendament nàutic que se subscrigui, de la posada a disposició de les normes bàsiques de seguretat als arrendataris, incloses les disposicions normatives aplicables.

Una normativa celebrada per molts, considerada precipitada per altres, i insuficient pels demés. Però que ha arribat per quedar-se, i arreglar-se amb el temps. Que es veia com a alguna cosa necessària, i que, segurament -esperem- evitarà molts dels accidents que tenien lloc els anys anteriors. Com, les inundacions d’algunes d’aquestes barques, provocades pel desconeixement.

A aquesta normativa, a més, i en el cas de Ciutadella, s’hi suma el nou funcionament de les rampes del port. Ja que, i per malentesos tinguts la temporada passada, enguany només cinc societats, que han obtingut la concessió, poden fer ús de les rampes del port per a  les embarcacions sense necessitat de titulació, durant els pròxims quatre anys. Així, se’ls han limitat a 6 les barques que poden utilitzar la rampa per dia. Fent un total de 36 barques d’aquest tipus, que es poden tirar, al dia, al port de ponent.

ELS INCOMPLIMENTS DE LA NOVA NORMATIVA
De totes maneres, i pel que es va informar a través de la televisió autonòmica, aquest 29 de juliol, Guàrdia Civil i Costes han constatat fondejos il·legals i activitat sense autorització a la platja de Son Saura. Pel que expliquen, i arrel de la nova normativa, que no possibilita a aquestes embarcacions anar més enllà del Cap d’Artrutx, s’ha descobert “una empresa que es publicita a les xarxes socials oferint recollir la barca a una cala propera a les platges verges del sud de Ciutadella, convertint-la en el seu centre d’operacions. El punt de recollida es troba a uns 500 metres de Son Saura”. Davant aquesta oferta il·legal, tant Costes com el Seprona “han inspeccionat la zona i han denunciat l’empresa, que a més ha instal·lat una rampa per poder accedir a les embarcacions, per no tenir els permisos corresponents. Han constatat que signen els contractes allà mateix i sospiten que les barques hi pernocten”.

S’ha de tenir present, en tot moment, com ja es comunica tant des d’ASMEN com des del mateix Bolletí Oficial, que aquesta normativa s’aplica per a la seguretat de tots. Que el mar és molt perillós. I que es necessita l’acompliment de les normes per part de tots. Que, a més, i com bé ens remarcava Maria García, es tracta d’una ordenança demandada per les mateixes empreses, per al millor funcionament. I que, encara que hagi arribat abans de temps, i sense oferir-los els marges corresponents per a la seva aplicació, s’ha de complir a partir del mes passat, i no n’hi queda altre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.