Aprovat el Projecte de llei de mesures adreçades a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral Reforça el dret a la conciliació i la corresponsabilitat familiar, elimina la discriminació retributiva i garanteix la igualtat d’oportunitats

El Consell de Govern ha aprovat avui el Projecte de llei de mesures adreçades a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral a les Illes Balears, que té per objecte promoure, en l’àmbit públic i privat, l’adopció de mesures que permetin compatibilitzar la vida privada dels treballadors amb el seu temps de treball remunerat.

Aquesta llei vol reforçar i emfasitzar especialment el reconeixement del dret a la conciliació de les persones i les famílies, la corresponsabilitat entre dones i homes i l’eliminació de la discriminació retributiva; garantir les mateixes oportunitats per a les dones i els homes, i impulsar un conjunt integrat de mesures adaptades a les necessitats reals que demanen la societat i les persones que fan feina.

Els principis d’aquesta normativa pionera són la transversalitat —arriba a tots els àmbits de les competències permeses com a comunitat—; la cooperació —fomentant el diàleg social i la col·laboració publicoprivada—, i la participació —mitjançant la creació d’un comitè de conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i d’eliminació de la discriminació retributiva per donar seguiment a les mesures i a la seva implantació.

El Projecte de llei de mesures conté una part expositiva (exposició de motius) i una part dispositiva, dividida en dos títols, amb un total de 24 articles, tres disposicions addicionals, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.

 Mesures d’àmbit públic

Es duran a terme accions dirigides a afavorir la reincorporació de la dona al treball després de la suspensió del contracte per naixement, adopció, guarda, acollida o cura de menor.

A més, es promouran ajudes a entitats privades que introdueixen en el seu conveni col·lectiu, pacte d’empresa o pla d’igualtat, mesures que estableixin mecanismes referits a la racionalització dels horaris, la reordenació o flexibilització dels temps de treball i les jornades en nom de la conciliació de la vida personal, familiar i laboral dels treballadors, així com ajuts per al foment de la contractació de persones desocupades per substituir treballadors que es trobin en situació de reducció de jornada o excedència per cura d’un infant o familiar fins al segon grau o bé en suspensió de contracte per risc durant l’embaràs i la lactància, o en altres situacions relacionades amb la lactància, la maternitat, la paternitat, l’adopció o l’acollida, així com en els altres supòsits d’atenció a persones dependents que preveu la legislació vigent.

Quant a la contractació pública, en el marc de la legislació de contractes del sector públic, els òrgans de contractació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del seu sector públic instrumental peomouran l’adopció de mesures dirigides a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral en desenvolupament de la carrera professional, sempre que estiguin vinculades amb l’objecte del contracte.

 Àmbit fiscal

  • Inclusió d’exempcions i bonificacions en les taxes i els preus públics de la seva competència que gravin serveis o activitats relacionats amb la conciliació personal, familiar i laboral, i la corresponsabilitat, per a les diverses modalitats de família d’atenció prioritària.
  • Inclusió de deduccions fiscals en tributs propis i cedits, especialment en el tram autonòmic de l’import sobre la renda de les persones físiques, vinculades a la conciliació personal, familiar i laboral, i a la corresponsabilitat i, en concret, que fomentin:
    • La compensació de les despeses derivades de l’atenció als menors de fins a tres anys a les escoles, els centres infantils o el domicili familiar.
    • La compensació de les despeses derivades de la cura i l’atenció de persones grans i/o en situació de dependència, concretament les despeses efectuades en serveis d’atenció en centres assistencials o en el mateix domicili familiar.
  • Exempcions i bonificacions en les taxes i els preus públics de la seva competència.

 Àmbit educatiu

  • Flexibilització dels horaris d’obertura des de la finalització de les activitats docents durant els dies lectius.
  • Períodes vacacionals i no lectius: actuacions dirigides a l’atenció dels escolars durant els períodes de vacances i els dies no lectius, tenint en compte les seves característiques i circumstàncies personals, amb horaris adaptats a la realitat social i laboral de les famílies, en col·laboració amb les entitats locals.
  • Augment de l’obertura de centres públics d’educació especial els dies laborables no lectius i les vacances d’estiu, per afavorir el relleu i la conciliació de les famílies amb fills que presenten necessitats educatives especials, tot això mitjançant els programes pertinents dotats de personal específic.
  • Actuacions de formació del professorat en igualtat i corresponsabilitat, de facilitar-los els permisos necessaris en horari laboral i que no afectin l’horari de docència directa, amb l’objectiu que hi hagi una transmissió de valors en la igualtat, del repartiment equilibrat de tasques i responsabilitats familiars.

Es promourà de manera conjunta amb els ajuntaments l’obertura dels centres escolars fora de l’horari lectiu: patis, pistes esportives, sales d’actes i accés als banys. Durant el període escolar, de setembre a juny, l’obertura es pot dur a terme en horari d’horabaixa i en dissabte.

Serveis socials

  • Foment d’una xarxa de centres de dia i residencials, programes d’estada diürna, unitat de convalescència sociosanitària, programes de relleu familiar, teleassistència avançada i servei d’ajuda a domicili, entre d’altres, dins la xarxa de responsabilitat pública, adequats i flexibles a les necessitats de conciliació personal, familiar i laboral.
  • Promoció de la creació de places per a infants de 0 a 3 anys i manteniment d’una xarxa pública que presti serveis d’atenció a menors de tres anys, amb criteris socials tant en l’accés com en la fixació de la contraprestació econòmica per aquests serveis, tenint en compte els que tenen necessitats educatives especials.
  • Implantació de programes adreçats a formació, descans i cura de la salut de qui cuida persones dependents o amb discapacitat.
  • Desenvolupament d’activitats d’oci i convivència intergeneracional.
  • Foment de les activitats de voluntariat que afavoreixen la conciliació de la vida personal, familiar i laboral de les famílies.

Específicament, en el marc de la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, l’Administració de la Comunitat Autònoma fomentarà mesures d’atenció i cures en la primera infància dirigides a infants amb edat inferior a l’exigida per accedir al segon cicle d’educació infantil, els progenitors, tutors o acollidors dels quals tenguin la necessitat de conciliar la seva vida familiar i laboral, amb flexibilitat d’horaris d’entrada i de sortida.

Aquestes mesures de foment poden incloure subvencions dirigides a col·laborar en el finançament de les despeses derivades de la utilització de serveis complementaris de diferent naturalesa, d’atenció i cura dels menors o deduccions fiscals sobre el tram autonòmic de l’IRPF.

Àmbit privat

Es fomentarà l’adopció de mesures de conciliació i corresponsabilitat en la negociació col·lectiva.

Es promouran en les entitats privades pràctiques de gestió de recursos humans que tenguin en compte la vida personal i familiar dels treballadors.

A més, s’impulsarà l’elaboració i aplicació de plans d’igualtat en les entitats privades que prevegin objectius i mesures per afavorir la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

A més a més, s’adoptaran les mesures oportunes per facilitar l’aplicació d’horaris racionals i flexibles en les entitats privades de les Illes Balears, per millorar tant la productivitat com la satisfacció i optimització del clima laboral.

Es fomentarà, també, en col·laboració amb els agents socials i en el marc del diàleg social, la implantació d’una borsa d’hores en les empreses com a mesura de foment de la conciliació laboral i de la productivitat, i s’establiran els horaris dels treballadors d’acord amb les necessitats, amb una jornada flexible adaptada als moments de més activitat.

Finalment, s’impulsaran la promoció del treball a distància i altres fórmules de treball no presencial amb el suport de les noves tecnologies —sense que això suposi una sobreextensió de la jornada laboral a través de mitjans tecnològics— en les empreses i entitats que, pel seu sistema de producció o organització, permetin dur a terme tota la jornada o part fora de l’entorn laboral.

Hauser & Wirth Tardor 2024

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.