Balearia, Ciutadella - Barcelona Advertisement

Medi Ambient i l’Institut Tecnològic de Bijuteria signen un nou conveni per millorar la qualitat de les aigües depurades, la reducció del consum d’aigua i la gestió de residus El conveni renova l’aportació màxima de 20.000 euros de l’any passat per ampliar les millores iniciades durant el conveni anterior

El departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació del Consell Insular de Menorca i l’Institut Tecnològic de la Bijuteria (ITEB) han signat un nou conveni de col·laboració per a aquest 2025 amb l’objectiu de continuar aportant a les millores que efectua l’institut en matèria de sostenibilitat dels seus processos industrials.

El nou acord renova l’aportació màxima de 20.000 euros de l’any passat, quan es va doblar la quantia dels anys anteriors passant de 10.000 euros als 20.000 actuals, i centrarà les actuacions en la millora de la qualitat de les aigües depurades de l’activitat del sector, en reduir el consum d’aigua i en optimitzar la gestió de residus d’envasos procedents de les indústries de bijuteria.

Concretament, el nou conveni permetrà realitzar un estudi de viabilitat, a nivell de laboratori, de la utilització del reactiu dimetilditiocarbamat de sodi en la depuració de les aigües residuals procedents de les fàbriques de bijuteria, amb la finalitat d’aconseguir la reducció de les concentracions de diferents metalls en les aigües residuals tractades. A més, s’instal·larà un destil·lador per produir aigua destil·lada al laboratori i substituir l’actual sistema d’aigua osmotitzada per un sistema més eficient quant a consum d’aigua. Per últim, s’adquirirà una premsa per reduir el volum dels envasos contaminats amb restes de residus tòxics i perillosos amb la finalitat de fer una gestió més eficient d’aquests residus.

Simón Gornés, conseller de Medi Ambient del Consell Insular de Menorca, ha destacat la importància d’aquest conveni per a la sostenibilitat de la indústria menorquina: “Amb aquest acord, mantenim el nostre compromís de continuar contribuint a la millora i l’eficiència dels processos i l’activitat del sector bijuter de Menorca, garantint un ús racional dels recursos i recolzant la seva feina per la competitivitat de les empreses menorquines”.

El conseller va fer una visita a les instal·lacions de l’ITEB recentment per interessar-se per les millores implantades gràcies a l’acord del 2024, i durant la qual va estar acompanyat d’Antoni Sureda Capó, vicepresident de l’ITEB; Rubén Adrián Pastor, tresorer de l’institut; Fernando Torres Pons, director tècnic ITEB; i Mateu Aínsa, director insular de Medi Ambient.

Millores obtingudes gràcies al conveni de 2024

En el marc del conveni de 2024, s’han aconseguit importants avenços que milloren tant l’eficiència energètica i hídrica com la sostenibilitat dels processos industrials de l’ITEB:

  • Automatització del sistema de neteja del filtre d’arena: El procés de filtratge, que fins ara es realitzava manualment, ha estat automatitzat, substituint l’ús d’aigua de xarxa per aigua depurada en el procés de filtratge previ a l’abocament al clavegueram. Aquest canvi ha permès un estalvi d’aigua de xarxa de fins a 2.000 litres mensuals.
  • Nou compressor per a una major eficiència energètica: S’ha adquirit un compressor nou que ha permès una reducció aproximada del consum elèctric del 50%. Aquest equipament és essencial per al funcionament de l’Estació Central de Depuració (ECD), que tracta les aigües residuals de les empreses bijuteres de Menorca. Concretament, el consum elèctric ha baixat de 3.479 kWh el gener de 2024 (amb l’antic compressor) a 2.126 kWh el gener de 2025 gràcies al nou compressor.
  • Millora en l’anàlisi dels continguts de metalls als llots: S’ha avançat en la millora de la metodologia d’anàlisi dels metalls presents als llots generats pel tractament d’aigües residuals de les empreses de bijuteria. Això permet garantir que qualsevol valorització externa dels llots estigui en línia amb els resultats de les anàlisis realitzades al laboratori de l’ITEB.

Un conveni amb 9 anys de col·laboració

Aquest conveni és la continuació d’una col·laboració fructífera entre el Consell Insular de Menorca i l’ITEB que s’inicia fa 9 anys. El principal objectiu del conveni és garantir la qualitat dels efluents que s’incorporen a la xarxa de clavegueram, així com millorar l’eficiència en el consum de recursos com l’aigua i l’energia. A través d’aquest acord, l’ITEB continua millorant la seva competitivitat mitjançant l’adopció d’eines de gestió mediambiental, que, a més de contribuir a la sostenibilitat, ajuden a reduir els costos econòmics de les empreses del sector de la bijuteria.

L’Institut Tecnològic de la Bijuteria és l’únic institut de Menorca dedicat a la recerca i innovació tecnològica per a la indústria de la bijuteria i la joieria. Des de la seva fundació el 1979, l’ITEB ha estat un referent en l’assessorament tecnològic i mediambiental, amb l’objectiu d’apropar les millors pràctiques de sostenibilitat a les empreses de l’illa.

Carpeta Ciutadana CIME

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.