La campanya d’Inspecció de Treball per lluitar contra la precarietat laboral augmentarà, durant el 2020, un 65% les actuacions destinades a comprovar el control horari de les persones treballadores. En total, es duran a terme 1.026 actuacions relacionades amb temps de treball (que inclou les hores extra i el control horari), mentre que la campanya del 2019 n’ha previstes 600.
La planificació autonòmica de la Inspecció de Treball i de la Seguretat Social, presentada aquest dilluns en roda de premsa, inclou també campanyes específiques per combatre millor la precarietat. Un exemple són les actuacions que es faran a les més de 20 empreses concessionàries d’AENA o les més de 20 actuacions previstes a empreses de neteja viària.
A la roda de premsa han participat el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, la directora general de Treball i Salut Laboral, Virginia Abraham, el director de l’IBASSAL, Rubén Castro, la directora general de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, Marisol Serrano, i la directora territorial de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, Yolanda Robledo.
El conseller ha explicat que la planificació del 2020 “està pensada per posar més èmfasi en les condicions de treball” i “incideix en la qualitat de l’ocupació amb elements com el control de jornada, que permet vetllar pels descansos del personal”, a més de posar especial atenció a la garantia de la igualtat efectiva entre homes i dones als centres de treball.
De les 16.738 actuacions planificades, gairebé la meitat són de planificació autonòmica, de les quals un 23,5% seran en matèria de prevenció de riscos laborals i un 23,5% en ocupació i relacions laborals. La resta d’ordres de servei, relacionades amb qüestions com estrangeria o economia irregular, es planificaran per part del Ministeri, que és qui en té la competència.
Es realitzaran 900 actuacions relacionades amb la contractació temporal, 200 amb la contractació parcial i 100 més en matèria de condicions salarials. A més, s’incrementaran les campanyes destinades a garantir la igualtat entre homes i dones als llocs de feina, amb 15 campanyes més que l’edició anterior, destinades a inspeccionar qüestions com la igualtat salarial, l’assetjament sexual o la discriminació en l’accés a un lloc de feina.
Pel que fa als riscos laborals, s’han planificat un total de 3.943 actuacions: es mantendran les 2.248 visites a centres de treball, es faran 100 visites més que enguany en el sector de la construcció (1010 en total) i s’han previst 280 actuacions relatives als sobreesforços, la meitat de les quals es duran a terme dins el col·lectiu de cambreres de pis.
Les actuacions que es duran a terme durant l’any que ve per part del cos d’Inspecció se sumaran a les que es faran els mesos d’estiu dins del Pla de Lluita contra la Precarietat Laboral, una campanya específica per a les Balears que compta durant el juliol i l’agost amb la col·laboració de 32 inspectors i subinspectors desplaçats de la Península i que en els seus cinc anys de vida ha millorat ja les condicions de 30.700 persones treballadores de les Balears.
Pla Director per una Ocupació Digna
Per la seva banda, la directora general d’Inspecció de Treball i Seguretat Social, Marisol Serrano, ha explicat alguns dels resultats que el Pla Director per una Ocupació Digna, en marxa des de l’agost del 2018, ha donat a les Balears. Gràcies a l’actuació inspectora, s’han transformat 12.007 contractes, s’ha incrementat la jornada laboral de 1.157 persones i s’han fet aflorar 3.693 llocs de feina. A més, s’han detectat 378 falsos autònoms.
Pel que fa a l’increment salarial aconseguit gràcies a aquestes actuacions, entre el gener i l’octubre del 2019 s’han augmentat salaris per una quantitat acumulada de gairebé 460.000 euros.